Pijn aan de voorzijde van de knie - kniepeesontsteking

(Patella femoraal pijn syndroom; jumpersknee)

Symptomen

Pijn rondom de knieschijf, die optreedt bij specifieke belasting bij de knie. Bijvoorbeeld fietsen met tegenwind, traplopen of langdurig zitten. Er bestaat toenemende pijn bij lang zitten, stijve knie, pijn bij hurken, traplopen en zware belasting (turnen). De pijn wordt geprovoceerd door het belasten van de knie zoals bij afzetten, springen of hardlopen, lang in een positie zitten en autorijden, maar kan na een goede warming-up afnemen.

Vaak is de klacht geleidelijk ontstaan en langzaam erger geworden met een zeurend karakter. Er kan rondom de aanhechting van de kniepees vocht ontstaan. Regelmatig wordt er bij dergelijke klachten over lokale pijn en stijfheid na een inspanning geklaagd.

Soms is er juist een sterke pijn, welke gelokaliseerd is op het onderste puntje van de knieschijf, welke in eerste instantie na de warming-up afneemt. In een volgend stadium zullen de klachten aan het eind van de training of wedstrijd ook weer op komen zetten, maar nemen met rust doorgaans weer af.

Wat kan het zijn?

Patella femoraal pijn syndroom of een springersknie (Jumpersknee)

Wat doet de podotherapeut?

Deze onderzoekt of uw klachten een oorzaak hebben in een verkeerde voetstand, beenlengte verschil, afwijkingen in het looppatroon of dat het met uw schoeisel te maken heeft. De podotherapeut kan u een passend advies geven met betrekking tot de dagelijkse bezigheden, het sporten of een passend schoenadvies. Om directe pijnvermindering te verkrijgen kan de knie worden ingetaped. Praktijk Podotherapie West-Friesland gebruikt veelvuldig de medical taping methode waardoor het mogelijk is (met aangepast schema) te blijven sporten/bewegen. Daarnaast kan de podotherapeut middels een zooltherapie uw verkeerde voetstand of voetfunctie corrigeren of bij een beenlengteverschil, dit compenseren, zodat de knie weer beter gaat “sporen”.

Hoe lang duurt het voor de pijnklachten weg zijn?

Vaak zijn bij het gebruik van podotherapeutische zolen de klachten al snel zeer sterk afgenomen. Het lopen op blote voeten of op schoeisel zonder steun kan hierin een terugval geven. Gemiddeld duurt het 6-9 maanden voordat de pijnklachten geheel verdwenen zijn. Wanneer de klachten voortkomen uit groei zullen deze na 2 jaar vanzelf verdwijnen.

Wat kunt u zelf doen?

Belangrijk in de herstselfase is dat pijnlijke activiteit zoveel mogelijk wordt vermeden. Het kan nodig zijn om ook de sportactiviteit tijdelijk stil te leggen voor een optimale genezing. Verder kan het prettig zijn tijdelijk een knieband te dragen voor meer stabiliteit. Relatieve rust nemen. Niet door de pijn heen lopen. Het innemen van pijnstillende en ontstekingsremmende medicatie (NSAID’s) kan korte tijd de pijn verminderen, maar lijkt op langere termijn geen effectieve methode te zijn om de klachten te behandelen. Verder is het van belang om zelf na te gaan of er een oorzaak kan liggen in schoeisel, training(smethodiek), trainingsfrequentie, of een wijziging daarin. Aanpassen van de trainingsbelasting, zowel in intensiteit, duur als frequentie zijn van belang, en zijn vaak al voldoende om de blessure de baas te blijven.

Samenwerking / Extra hulp

In sommige gevallen is de afwijking of zijn de pijnklachten dusdanig dat podotherapeutische hulp alleen niet afdoende zal zijn. Dan wordt de hulp ingeschakeld van de (sport)fysiotherapeut bij u in de buurt. In andere gevallen kan de hulp of expertise van de orthopeed of Sport Medisch Adviescentrum (SMA) gevraagd worden.

Nieuws

Wij verwelkomen onze nieuwe collega Ilona Hendriks!

Wij verwelkomen onze nieuwe collega Ilona Hendriks!

Lees meer
Monique Gieske vertrekt per 1 januari 2019

Monique Gieske vertrekt per 1 januari 2019

Lees meer
Gegadigden gevraagd voor Onderzoek werking Prednisolon bij Reuma

Gegadigden gevraagd voor Onderzoek werking Prednisolon bij Reuma

Lees meer
Definitieve verhuizing Berkhout naar Spierdijk

Definitieve verhuizing Berkhout naar Spierdijk

Lees meer
Open Huis

Open Huis

Lees meer

Neem contact op